Veel autobezitters vinden getinte ramen niet alleen esthetisch fraai, maar ook praktisch vanwege de zonwering en privacy. Voordat u echter besluit uw ruiten te laten tinten, is het cruciaal om te weten wat de Nederlandse wetgeving hierover zegt. De regels zijn namelijk vrij strikt, vooral voor de ramen aan de voorkant van de auto. Als u de verkeerde tint kiest, riskeert u niet alleen een boete, maar brengt u ook de verkeersveiligheid in gevaar.
De wettelijke eisen voor de voorruit en voorste zijruiten
De belangrijkste factor bij de wetgeving rondom ruiten tinten is de lichtdoorlaatbaarheid, oftewel de VLT (Visible Light Transmission). De regels zijn glashelder over de ramen waar de bestuurder doorheen kijkt om het verkeer te overzien.
Hoeveel licht moet er minimaal door de voorruit komen?
De voorruit moet een minimale lichtdoorlaatbaarheid hebben van 75 procent. Dit betekent dat uw voorruit slechts met 25 procent getint mag zijn. Omdat de meeste moderne auto's af fabriek al een lichte tint in de voorruit hebben (vaak rond de 70-80 procent VLT), is het in de praktijk bijna onmogelijk om hier nog extra folie op aan te brengen zonder de wettelijke grens te overschrijden. Het aanbrengen van folie op de voorruit is daarom in Nederland zeer zelden toegestaan.
De twee voorste zijruiten (bestuurders- en passagierszijde) moeten een minimale lichtdoorlaatbaarheid van 55 procent hebben. Dit geeft iets meer ruimte dan de voorruit, maar het betekent nog steeds dat het zicht naar binnen en naar buiten voldoende moet blijven. Houd er rekening mee dat de politie bij een controle altijd kijkt naar de totale lichtdoorlaatbaarheid, inclusief de eventuele fabriekstint.
Achterruiten en achterste zijruiten: meer vrijheid?
Voor de ramen achter de B-stijl gelden gelukkig veel soepeler regels. Hier mag u de ruiten zo donker maken als u wilt, zelfs tot 100 procent, mits aan één essentiële voorwaarde voldaan wordt.
U mag de achterruiten en de zijruiten achter de bestuurder onbeperkt tinten, mits uw auto voorzien is van een linker en een rechter buitenspiegel. Aangezien vrijwel elke moderne auto deze spiegels standaard heeft, biedt dit veel speelruimte voor het creëren van privacy of het verbeteren van de look van uw auto. Het is verstandig om bij de keuze voor zeer donkere tinten wel rekening te houden met het zicht bij het inparkeren of manoeuvreren in het donker.
Boetes en handhaving op de lichtdoorlaatbaarheid
De politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) controleren actief op de naleving van deze regels. Dit gebeurt met een speciaal meetinstrument dat de VLT van de ruit bepaalt. Wordt de minimale lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit of voorste zijruiten niet gehaald, dan riskeert u een flinke boete.
De boete voor het rijden met ramen die te donker zijn, kan oplopen tot honderden euro's. Daarnaast kan de politie u de opdracht geven om de folie ter plekke te verwijderen of de auto te laten keuren. Het is daarom altijd aan te raden om een professional in te schakelen voor het tinten, die exact weet welke folie er gebruikt mag worden om binnen de marges van de Nederlandse wet te blijven. Zo geniet u van een mooie look zonder nare verrassingen onderweg.