Wat is de ideale bandenspanning voor een volle auto op vakantie

Wat is de ideale bandenspanning voor een volle auto op vakantie

Waarom bandenspanning zo belangrijk is bij een volle auto

Ga je met een volle auto op vakantie, dan verandert het gewicht dat jouw banden moeten dragen flink. Dat heeft direct invloed op de ideale bandenspanning. Met de juiste druk rijdt je auto veiliger, zuiniger en slijten je banden gelijkmatiger. Toch weten veel automobilisten niet dat de aanbevolen spanning bij maximale belading anders kan zijn dan bij normaal gebruik.

Bij Full-speed.nl duiken we dieper in de vraag welke bandenspanning je nodig hebt als de koffers, dakkoffer en misschien ook de fietsen zijn ingeladen.

Waar vind je de juiste bandenspanning voor jouw auto

Er bestaat geen één vaste ideale bandenspanning voor elke auto. De constructeur bepaalt voor elk model welke druk het beste past bij de bandenmaat, het gewicht en de maximale belading. Die informatie vind je op een aantal vaste plekken. In het instructieboekje van de auto staat meestal een tabel met bandenmaten en bijbehorende spanningen voor voor- en achteras.

Daarnaast plakken fabrikanten vaak een sticker in de auto, bijvoorbeeld in de deurstijl aan de bestuurderskant, aan de binnenkant van het tankklepje of in het handschoenenkastje. Op die sticker zie je meestal twee rijen: één voor normale belading en één voor volle belading of hoge snelheid. Voor een vakantierit met een volgepakte auto gebruik je de waarden voor volle belading.

Hoeveel hoger moet de bandenspanning bij volledige belading

Bij veel auto’s ligt de aanbevolen spanning voor een volle auto enkele tienden bar hoger dan voor dagelijks gebruik. De fabrikant geeft bijvoorbeeld 2,3 bar voor normaal gebruik en 2,6 bar voor maximale belading. Dat lijkt een klein verschil, maar het heeft grote invloed op de stabiliteit, de remweg en de temperatuur in de band.

Rijd je met te zachte banden terwijl de auto zwaar beladen is, dan vervormen de banden extra. Dat zorgt voor meer warmteontwikkeling, een onnauwkeuriger stuurgedrag en een langere remweg. Een iets hogere, door de fabrikant aanbevolen spanning helpt de band zijn vorm te houden en verdeelt het gewicht beter over het loopvlak.

Wanneer en hoe controleer je de bandenspanning

Controleer de bandenspanning altijd voordat je vertrekt, als de banden koud zijn. Dat betekent dat je het liefst meet voordat je meer dan een paar kilometer hebt gereden. Lucht zet uit als het warm wordt, waardoor een meting na een lange rit een vertekend beeld geeft.

Gebruik het liefst een betrouwbare digitale bandenspanningsmeter of een pomp bij een tankstation met goed onderhouden apparatuur. Vergeet naast de vier banden ook het reservewiel niet, want bij pech op weg naar je vakantiebestemming wil je niet met een zachte reserveband langs de weg staan. Zet na het meten altijd de ventieldopjes goed terug om vuil en vocht buiten te houden.

Extra aandachtspunten voor dakkoffers en aanhangwagens

Invloed van een dakkoffer op de bandenspanning

Met een dakkoffer verschuift het zwaartepunt van je auto omhoog en komt er extra gewicht op het dak. De bandenspanning zelf wordt nog steeds bepaald door de totale belading van de auto. Houd je daarom aan de waarden voor volle belading en controleer vooraf ook het maximale daklastgewicht van jouw auto. Overbeladen in combinatie met te zachte banden maakt de auto gevoelig voor zijwind en noodsturen.

Rijden met een aanhanger of caravan

Trek je een aanhanger of caravan, dan wordt de kogeldruk toegevoegd aan de achteras. Raadpleeg daarom de aanbevolen spanning voor de achterbanden bij maximale belading. Ook de banden van de aanhanger of caravan verdienen aandacht; controleer daar eveneens de juiste spanning volgens de gegevens van de fabrikant. Zo vertrek je ontspannen en veilig richting je vakantiebestemming.