Oorzaken van haperende of stroeve schakelingen
Het probleem van een auto die niet soepel meer schakelt, komt vaker voor dan je misschien denkt. Veel bestuurders ervaren dit als hun auto ouder wordt, naarmate de kilometerstand oploopt of na bepaalde reparaties. Een veelvoorkomende oorzaak is slijtage aan de koppeling. Vooral wanneer de koppeling begint te verslijten, merk je dat het schakelen stroever verloopt of dat de pook moeilijker in de versnelling komt.
Ook kan een probleem in de transmissie zelf zorgen voor schakelproblemen. Denk hierbij aan versleten synchroringen, vervuilde transmissieolie of een defecte schakelmechanisme. Al deze punten kunnen bijdragen aan een auto die moeizaam schakelt. Tijdens een koude start kan de olie in de versnellingsbak dikker zijn, wat tijdelijk problemen oplevert. Wordt het schakelen ook bij een warme motor niet makkelijker, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.
Handgeschakeld of automaat: het verschil in schakelproblemen
Het maakt een groot verschil of jouw auto een handgeschakelde versnellingsbak heeft of een automatische transmissie. Bij handgeschakelde auto’s is de koppeling vaak de boosdoener. Een versleten of slecht afgestelde koppeling kan ervoor zorgen dat je meer moeite moet doen om tussen versnellingen te wisselen. Ook een versleten drukgroep of koppelingsplaat speelt hierbij een rol.
Bij automaten ligt het vaak wat ingewikkelder. Hier zijn sensoren, kleppenblokken en software verantwoordelijk voor de werking van de schakelmechaniek. Een verouderd kleppenblok of een probleem met de automatische transmissievloeistof kan ervoor zorgen dat de bak traag of schokkerig van versnelling wisselt. In sommige gevallen wordt er te laat geschakeld, of juist te vroeg, wat het rijcomfort beïnvloedt.
Wat kun je zelf doen als de auto niet meer soepel schakelt?
Er zijn enkele stappen die je zelf kunt nemen. Begin met het controleren van het vloeistofniveau van de versnellingsbak, indien van toepassing. Bij een handgeschakelde bak is dit lastiger, maar bij een automaat vaak goed te controleren. Een te laag niveau of vuile olie kan al voor problemen zorgen. Raadpleeg hierbij altijd de handleiding van je voertuig.
Let ook goed op het moment waarop het probleem zich voordoet. Komt het alleen voor bij een koude motor? Treedt het op bij het opschakelen of juist bij het terugschakelen? Hoe specifieker je dit kunt aangeven aan een monteur, des te sneller kan het probleem worden opgelost.
Wanneer is het verstandig om naar de garage te gaan?
Blijft de versnellingsbak stroef schakelen of hoor je gekke geluiden bij het schakelen? Wacht dan niet te lang. Door te blijven doorrijden met een haperende transmissie, kun je verdere schade veroorzaken, wat de kosten alleen maar opdrijft. Een specialist kan met een proefrit en inspectie snel bepalen of de koppeling, versnellingsbak of software debet is aan het probleem.